Strona główna » Pytania i odpowiedzi

Pytania i odpowiedzi

Czas oczekiwania na wizytę uzależniony jest od problemu medycznego, a nie od tego, kto pierwszy dodzwoni się do przychodni.

Czas jest zawsze dostosowany do stanu zdrowia pacjenta – dziecko z wysoką gorączką nie musi czekać na wizytę kilku dni.

Nasz grafik podzielony jest na:

  • wizyty pilne (np. ból ucha z gorączką u dziecka, zaostrzenie choroby przewlekłej u dorosłego) – wizyta odbędzie się w tym samym dniu lub kolejnego dnia, jeśli zgłoszenie jest w godzinach popołudniowych
  • wizyty planowe – umawiana w dogodnym terminie z dowolnym wyprzedzeniem czasowym. Dotyczy chorób przewlekłych, dolegliwości, które trwają już jakiś czas, a które chcieliby Państwo skonsultować z lekarzem
  • porady recepturowe – leki wypisywane są tego samego lub kolejnego dnia roboczego
  • bilanse i szczepienia dzieci – umawianie indywidualnie z pielęgniarkami
  • wizyty domowe – realizowane są u pacjentów, u których są wskazania medyczne do takich wizyt, np. stan po udarze mózgu, zaawansowany wiek, problemy z poruszaniem się.

Wizyty odbywają się o punktualnie umówionej godzinie.

Odbieramy za pierwszym razem średnio 92% połączeń przychodzących. Na wszystkie nieodebrane połączenia oddzwaniamy. Dodatkowo wszystkie rozmowy są nagrywane. 

W naszej przychodni nie ma problemów z dodzwonieniem się. 

Oczywiście!  Kompleksową opiekę nad dziećmi w naszej przychodni sprawują lekarze specjaliści medycyny rodzinnej. Zajmują się profilaktyką (bilanse zdrowia, szczepienia) oraz leczeniem najczęstszych chorób wieku dziecięcego. 

Dodatkowo dzieci mogą skorzystać z szybkiej diagnostyki na miejscu, co umożliwia uniknięcie zbędnej antybiotykoterapii.

Na miejscu posiadamy sprzęt do szybkiej diagnostyki POCT (point of care):

  • aparat do CRP – badanie umożliwia ocenę stanu zapalnego. Do badania wystarczy kilka kropli krwi. Badanie jest całkowicie bezbolesne, a wynik otrzymujemy po 3 minutach. Dla dzieci do ukończenia 6 roku życia badanie jest bezpłatne. Powyżej 6 roku życia jego koszt to 30 zł. 
  • testy antygenowe do wykrywania grypy typu A/B, RSV, COVID-19. Badanie jest bezpłatne dla wszystkich naszych pacjentów, jest niebolesne, a wynik otrzymujemy po maximum 15 minutach. 
  • W Boćkach posiadamy analizator moczu, który umożliwia przeprowadzenie badania ogólnego moczu poza godzinami pracy punktu pobrań
  • wykonujemy USG płuc, co jest przydatne do diagnostyki zakażeń dolnych dróg oddechowych u dzieci

Szybka diagnostyka umożliwia lekarzowi wdrożenie celowanego leczenia oraz uniknięcie zbędnej antybiotykoterapii.

Deklarację wyboru do naszej przychodni można złożyć

  • osobiście
  • przez Internetowe Konto Pacjenta

Tutaj znajdziesz instrukcję krok po kroku, jak należy to zrobić.

Nie ma konieczności formalnego “wypisywania się” z poprzedniej przychodni -> dzieje się to automatycznie. 

Warto wziąć ksero najważniejszych dokumentów medycznych – karty z hospitalizacji, konsultacji z poradni specjalistycznych, wyników badań. 

Karty szczepień dzieci pozyskamy z poprzedniej przychodni sami.

Najlepiej, jeśli cała rodzina korzysta z tej samej POZ. Dzięki temu nasi specjaliści mają więcej informacji o całej rodzinie, co w przypadku niektórych chorób ułatwi leczenie i diagnozowanie.

Na pierwszą wizytę należy przynieść:

  • opakowania leków lub listę leków, przyjmowanych przewlekle
  • ważne dokumenty medyczne, tj. karty z hospitalizacji, zaświadczenia od lekarzy innych specjalności, wyniki badań
  • pacjenci chorujący na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę powinni wziąć ze sobą książeczki z pomiarami domowymi
  • książeczkę zdrowia dziecka

Opieka koordynowana to specjalna forma opieki nad pacjentami z chorobami przewlekłymi. Jak to działa?

  • pacjent zgłasza się na wizytę kompleksową do lekarza rodzinnego
  • lekarz analizuje dokumentację medyczną, bada pacjenta, zleca badania diagnostyczne, może zalecić konsultacje pielęgniarki, dietetyka, lekarza innej specjalności
  • następnie zaleca wizyty kontrolne i przepisuje leki
  • koordynator umawia terminy tych wizyt, zleconych badań. Dba, aby przypomnieć pacjentowi o zbliżających się terminach oraz kończących się lekach

W opiece koordynowanej pacjent otrzymuje plan opieki medycznej. Koordynator prowadzi pacjenta za rękę, przypominając mu o wszystkich ważnych terminach. Zachęcamy serdecznie do skorzystania z takiej formy opieki.

Nasza przychodnia, jako jedna z pierwszych w Polsce, realizuje opiekę koordynowaną!

Recepty przepisywane są tego samego lub następnego dnia roboczego. Pacjenci otrzymują kod recepty SMS-em lub e-mailem.

Zachęcamy wszystkich pacjentów, przyjmujacych leki przewlekle, to skorzystania z opieki koordynowanej.

  • lekarz ustali plan leczenia, zleci niezbędne badania, wyznaczy termin wizyt kontrolnych
  • koordynator przypomni o terminie wizyty
  • dzięki temu pacjenci nie muszą się martwić, że kończą im się leki. Jako przychodnia dopilnujemy, aby ilość leków wystarczyła od wizyty do wizyty. 

 

Tak! W naszej poradni przyjmują lekarze specjaliści medycyny rodzinnej.

W ramach opieki koordynowanej współpracujemy z dietetykiem, kardiologiem i endokrynologiem. 

Dodatkowo w Boćkach prowadzimy gabinet fizjoterapii – pacjentów konsultuje mgr Adam Wakuluk (wizyty prywatne).

Lekarz rodzinny, jest lekarzem specjalistą medycyny rodzinnej: 

  • ukończył 6-letnie studia medyczne
  • odbył 13-miesięczny staż podyplomowy
  • zrealizował 4-letnie szkolenie specjalizacyjne, zakończone Państwowym Egzaminem Specjalizacyjnym. Tak, jak lekarze innych specjalności (np. ortopeda, kardiolog, neurolog)

Specjalizacja z medycyny rodzinnej jest dedykowana do pracy w opiece podstawowej (POZ). Szkolenie specjalizacyjne przygotowuje lekarza do prowadzenia profilaktyki, leczenia dzieci, dorosłych. Dzięki nabytym umiejętnościom specjalista medycyny rodzinnej jest w stanie zaopatrzyć 90% potrzeb zdrowotnych swoich pacjentów – noworodków, dzieci, młodzież, dorosłych oraz seniorów.

Nie każdy lekarz pracujący w POZ jest lekarzem rodzinnym, ponieważ w POZ mogą pracować lekarze innych specjalności. W Polsce w POZ pracuje ok 33 000 lekarzy, z czego tylko 11 000 specjalistów medycyny rodzinnej. W naszej przychodni pacjentami opiekują się specjaliści i rezydenci medycyny rodzinnej. 

Po złożeniu do nas deklaracji, niezwłocznie kontaktujemy się z poprzednią przychodnią i wnioskujemy o przesłanie karty szczepień. Zwykle otrzymujemy ją w ciągu 3 tygodni. To standardowa procedura. Następnie w trakcie wizyty lekarz i pielęgniarka analizują kartę szczepień i ustalają wraz z rodzicem kalendarz uodpornienia.  

W naszej przychodni pielęgniarki dbają o realizację kalendarza szczepień – ustalają plan opieki, przypominają o zbliżających się szczepieniach oraz umawiają terminy wizyt szczepiennych i bilansowych.

Dokumentacja medyczna jest własnością przychodni, jednak każdy pacjent może złożyć ustny wniosek u wydanie kopii dokumentacji medycznej.

Warto poprosić o kopię ostatnich kart z hospitalizacji, badań diagnostycznych lub konsultacji lekarzy z poradni specjalistycznych.

To wystarczy do refundacji leków. Jeśli będzie konieczność pogłębienia diagnostyki, nasz lekarz zleci niezbędne badania.

Badania zlecane przez lekarza rodzinnego służą do diagnostyki i leczenia, które on prowadzi. Nasi lekarze zlecają badania zawsze wtedy, kiedy wymaga tego stan zdrowia pacjenta. Pacjenci z chorobami przewlekłymi powinni mieć regularnie wykonywane określone badania, a ich zakres i częstotliwość ustala lekarz podczas porady kompleksowej.

Jeśli pacjent otrzymał zalecenie wykonania badań w poradni specjalistycznej, to powinien otrzymać też skierowanie na te badania -> lekarz rodzinny nie przepisuje skierowań. Dokładne przepisy znajdują się na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia

Jeśli pacjent otrzymał zalecenie wykonania badań w gabinecie prywatnym, to powinien te badania wykonać prywatnie. W takich sytuacjach warto skonsultować się z naszymi lekarzami rodzinnymi – w opiece koordynowanej posiadamy szerokie możliwości diagnostycznej. Może okazać się, że nie ma potrzeby korzystać z kosztownych wizyt prywatnych, a większość chorób przewlekłych można bezpiecznie i skutecznie leczyć u specjalisty medycyny rodzinnej. 

Badania dzielą się na profilaktyczne i diagnostyczne:

  • profilaktyczne – wykonywane są wtedy, kiedy nie podejrzewamy choroby. Wykonujemy je regularnie, aby na wczesnym etapie wykryć chorobę. Opis wszystkich programów profilaktycznych znajduje się na naszej stronie.
  • diagnostyczne – są to badania, które służą do diagnostyki pacjentów w zależności od zgłaszanych objawów lub do monitorowania chorób przewlekłych. Lekarz zleca badania zawsze wtedy, kiedy jest to konieczne, częstość badań uzależniona jest od konkretnych chorób. Dzięki opiece koordynowanej pacjent otrzymuje Indywidualny Plan Opieki Medycznej, który uwzględnia zakres i harmonogram wykonywanych badań.

Codziennie funkcjonuje u nas punkt pobrań materiału do badań laboratoryjnych. Obowiązują zapisy na konkretną godzinę, dzięki czemu nie ma kolejek. 

Szczegółowe informacje znajdują się tutaj.

W naszej przychodni teleporady lub porady e-mail służą głównie do omówienia wyników badań laboratoryjnych.

Teleporada umawiana jest zawsze na konkretny dzień i konkretną godzinę.

Pacjent może umówić się na teleporadę, ale zdecydowanie zachęcamy do skorzystania z wizyt na miejscu w przychodni. 

Teleporad u dzieci do 6 roku życia nie udzialamy. Wyjątek stanowi teleporada w celu np. omówienia wyniku badań, bądź porada związana z dotychczasowym leczeniem.

Wizyty prywatne realizujemy u pacjentów nieubezpieczonych lub ubezpieczonych za granicą, którzy nie posiadają karty EKUZ. 

W sezonie infekcyjnym (październik-luty) zapraszamy do skorzystania z sobotnich dyżurów naszych lekarzy rodzinnych. Przyjmujemy w godzinach 10.00-13.00 w przychodni w Bielsku Podlaskim w ramach wizyt prywatnych.

Nie realizujemy prywatnych wizyt domowych.